Melk & Dadels op tournee vanaf september

Na de succesvolle voorstellingen Nobody Home en Othello maakte regisseur Daria Bukvić in samenwerking met ex-parlementariër en schrijver Tofik Dibi Melk & Dadels. De voorstelling ging op 13 mei in première bij Het Nationale Theater in Den Haag en werd vol lof ontvangen door publiek en pers. Vanaf september gaat Melk & Dadels op tournee door het land.

You think you know, but you have no idea.

Met haar authentieke combinatie van humor en ernst, creëert Bukvić samen met Dibi een zelfbewuste inkijk in de Marokkaans-Nederlandse cultuur die niet eerder is vertoond. ‘It’s a man’s world’ is wat veel mensen denken over de Marokkaanse gemeenschap. Deze voorstelling met rauwe, persoonlijke en speelse getuigenissen van de vier jonge Marokkaans-Nederlandse actrices Soumaya Ahouaoui, Kyra Bououargane, Fadua El Akchaoui, Khadija El Kharraz Alami zal daar voorgoed verandering in brengen. Hun verhalen zijn hard en duidelijk over de pijn en zacht en kwetsbaar over de vreugde in de Marokkaanse én Nederlandse cultuur. Melk & Dadels is geïnspireerd door het succesvolle verhalen- en receptenboek Melk & Dadels.

Theaterkrant ****: 'Met Melk & Dadels borduurt Daria Bukvić, in samenwerking met productiebedrijf Rose Stories, schrijver Tofik Dibi en een uitmuntende cast, voort op de succesformule van Nobody home. Het levert een nog scherpere voorstelling op die door de zorgvuldige opbouw de vinger op de zere plek weet te leggen.'

NRC ****: 'Het maakt Melk & Dadels tot een voorstelling met een warm kloppend hart. Die moest worden gemaakt en moet worden gezien.'

8weekly ****: 'Keer op keer volgt er een bulderlach uit de zaal. Aan alles voel je dat hier een gevoelige snaar wordt geraakt.'

Scènes ****: 'Het is puur genieten van het enorme enthousiasme van de sterke cast en de uiterst intelligente regie. Dat er in de Meervaart veel mensen met Marokkaanse achtergrond waren onder de ruim zeshonderd (!) toeschouwers is ook fijn om mee te maken.'

Producenten: ROSE stories & Daria Bukvić

In alliantie met: Het Nationale Theater

Mede mogelijk gemaakt door: Theater de Meervaart

Concept & Regie Daria Bukvić  Tekst & Research Tofik Dibi  Tekst & Spel Soumaya Ahouaoui, Kyra Bououargane, Fadua El Akchaoui, Khadija El Kharraz Alami

Vanaf september t/m december 2018 op tournee door Nederland.

Speellijst: www.melkendadels.nl

Scènefoto's: Kurt Van der Elst

Over Daria Bukvic

Daria Bukvić (Tuzla 1989) is een Nederlandse theaterregisseur met Bosnische en Kroatische roots, gevestigd in Amsterdam. 'Nobody Home', de eerste voorstelling van haar eigen stichting was een groot landelijk succes. Bukvić regisseerde verder o.a. 'Jihad' en 'It's My Mouth I Can Say What I Want To' en werkt als regisseur bij Het Nationale Theater. Daar ging onlangs haar eigentijdse versie van 'Othello' van Shakespeare met groot succes in première.